trottast.blogg.se

Utvecklingar och invecklingar av sådant som inte ryms på twitter.

Om varför obehöriga lärare anställs trots att alla vill ha behöriga och bra lärare.

Publicerad 2016-01-20 11:59:00 i Allmänt,

Fördelar med att anställa obehöriga:

 

1.          Obehöriga får inte tillsvidareanställas vilket betyder att man, vid besparingar, mycket lätt kan säga upp en obehörig. Hens tjänst går ju ändå ut. Jag har svårt att själv tänka mig något obehagligare än att tvingas berätta för en fastanställd medarbetare att hen får gå av ekonomiska skäl. Med en ”buffert” av obehöriga som går att lyfta ut snabbt slipper man det obehaget.

2.       Lärarlönerna är i de flesta fall den i särklass största budgetposten i en budget som i många fall riskerar att göra rektorn arbetslös om den överskrids. Obehöriga lärare  är billigare (det har lärarfacken sett till). Dessutom behöver obehöriga inte fortbildas vilket sparar ytterligare pengar.

3.       Lärare som inte är lärare är givetvis mindre benägna att säga ifrån.  De är inte pedagogiska auktoriteter, de är väl medvetna om att det har jobbet på nåder och att om de inte uppskattas så ersätts de.  Sannolikheten att en obehörig börjar bråka om att lunchen ligger 13.40 på onsdagar, att schemat överstiger ramtiden eller att antalet undervisningstimmar är orimligt högt är ganska låg – och skulle det ske så kan problemet snabbt lösas, senast när förordnandet går ut. Rektorer är nog inte mer konflikträdda än andra – men i ett pressat jobb är det rätt skönt att slippa ställas till svars för sådant man vet egentligen är fel.

4.       Rektorer bedöms inte bara efter sin förmåga att hålla budget. Höga resultat är också bra för karriär och anseende. Obehöriga lärare som vill behålla sitt jobb till nästa termin sätter rimligen gärna högre betyg än lärare som ( i teorin) riskerar sin legitimation om betygen är fel. Att rektor måste skriva under betygslistorna och ”medbedöma” är knappast en svårighet att tala om.

5.       Lägg till detta 90- och 00-talets ideologiska indoktrinering:  ”Ämneskunskaper är inte så viktigt”, ”Man lär sig inte att bli en bra lärare – man har det eller inte.”, ”När jag gick i skolan hade vi en jättekul vikarie som just gått ut gymnasiet”, ”Kunskapsöverföring är gammeldags och meningslöst i framtidens skola” etc. Det vore väl konstigt om de tankarna bara fått fäste bland ”eldsjälar” och ”visionärer” inom lärarkåren. Givetvis finns det dårar även bland skolledare och kommunpolitiker.

6.       Det är (påstås det), nu för tiden svårt att få behöriga och varför skall en rektor anstränga sig att få en lärare att flyta till Nollberga eller Normlösa för att ta jobb på en pressad högstadieskola när det finns välfungerande obehöriga alternativ? Att annonsera är dyrt. Att ringa runt är tidskrävande och jobbigt.  Att hjälpa nyanställda med att hitta bostad, flytta, hitta jobb åt partnern och andra svårigheter finns inte på kartan. Om någon rektor läser detta kommer hen säkerligen tänka:  ”Vad? Det ska jag väl inte behöva göra för att få personal?”  Som om det inte vore en själklarhet att göra allt som står i ens makt att få tag i behöriga lärare.

 

Jag tror (oavsett hur man kan tolka mina tweets) inte att rektorer är onda, lömskt planerande, (nödvändigtvis) obegåvade eller korrumperade. Men de lever i ett system som de ofta normaliserat och internaliserat. De flesta vill ha behörig, kompetent och välfungerande personal - fattas bara annat, men det är dyrt, opraktiskt och svårt att få tag i. Och som jag visat ovan: Det finns många incitament för den enskilde att inte anstränga sig full ut att lyckas. Så länge skolorna tillåts slippa anställa behöriga bara för att de inte ”fått ta i lämpligt sökande” så kommer obehöriga att anställas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela