trottast.blogg.se

Utvecklingar och invecklingar av sådant som inte ryms på twitter.

Det där med data, It, IKT, ITIS och allt vad det heter

Publicerad 2014-06-02 17:12:00 i Allmänt,

  

Datorer är bra! Vår samhälle bygger på datorer. Vår kommunikation sker i mångt och mycket digitalt. Det finns väldiga mängder information lättillgängligt. Givetvis måste dagens ungdomar behärska detta makalösa hjälpmedel på riktigt.


Tvyärr tycker många att IT i skolan ska vara att kunna googla lite, sovra lite bland informationen och gärna kunna använda lite praktiska program som ordbehandlare eller kalkylprogram eller POWERPOINT (med animeringar och ljud!)  och kanske kunna leka lite i Microsoft Paint (photoshop har vi inte råd att köpa in.)


Det flesta förespråkarna klara själva ovan nämnda moment men inte mycket mer. Tyvärr är det så att även en berusad lemur lära sig ovanstående på egen hand. Och det är saker dagens ungdomar redan lärt sig bättre än flesta av dem som tror att informationsteknik ska frälsa skolvärlden. Däremot är det inte mycket kunskap att hänga i julgranen om man vill ha en bas för framtiden och kunna ha ett kritiskt demokratisk förhållningssätt i den digitala verkligheten.

Och här är det ett problem!

Många av det mest It-ivrande lärarna kan inte datorer! Läs den meningen igen och tänk efter. Har jag fel?Övertyga mig gärna för jag vill ha fel i detta men mitt intryck är att flesta lärare inte har en aning om hur en dator fungerar. De har aldrig en försökt göra ett eget program och skulle Google införa censur i Sverige likt den i Kina skulle de inte ha en aning om hur de skulle göra för att nå opartiskt information. Många av dem vet inte ens (och nu är jag kanske lite elak?) att Google är ett kommersiellt företag vars huvudsakliga drivkraft är att tjäna pengar.

 

Visst är det kul att surfa runt och kolla vad ens gamla ex har för sig eller hur vädret ska bli i helgen – men det är knappas demokratiskt viktigt eller något som skolan behöver lägga mycket tid på.

 

Så här är en kort lista på saker och frågor som en IT-utbildning i skolan borde ta upp:

1.     Vad är internet. Hur fungerar det vilka svagheter har det.

2.     Vad är en hemsida? Består internet av hemsidor? Vem gör hemsidor. Hur gör man? Vilka program finns och måsta man använda dem?

3.     Hur arbetar en sökmotor? Vilka sökmotorer finns och vilka för- och nackdelar har de?

4.     Google och de andra sökmotorerna är kommersiella bolag som har censurerat sitt innehåll utifrån staters önskan. Hur gör man för att söka information utan dessa.

5.     Vad betyder det om man inte hittar något i Google?

6.     Vad är ett program? Hur gör man ett? Vilka kunskaper krävs och vilka begränsningar finns?

7.     Grundläggande programmering.

8.     Vilka juridiska regler gäller på nätet? Är det till exempel sant att man kan näthata säkert om man gör det från utländska sidor?

9.     Vilka ordbehandlare och kalkylprogram finns på marknaden, hur skiljer de sig åt och vilka likheter har de. Vad ska man tänka på när man ska köpa programvara.

10.  Hur ser datorns historia ut? Vad kan vi vänta oss av framtidens datorer?

 

Med en sådan kunskapsbank skulle ungdomar kunna förhålla sig till datorer och nätet på ett demokratiskt och kritiskt sätt. Det skulle förstå tekniken bakom och kunna genomskåda bedragare. Och de skulle ha en bas som skulle kunna ge dem förståelse nog för att utveckla tekniken i framtiden.

Jag har säkert missat massor av viktiga detaljer och frågor. Och givetvis är jag långt ifrån någon IT-expert själv. Men... Jag önskar att åtminstone de som ville skapa en digitalskola gav intrycket av att de hade något om datorer att lära mig.

 

Kunskap är makt och kunskapen om datorer och nätet är just nu alldeles för begränsad. Ge den kunskapen till nästa generation och se vad som händer. Även om det inte är lika kul att lära sig hur datorn fungerar som det är att spela Minecraft.

Ska vi kanske börja med att forbilda lärarna i datorkunskap?

 

 

 

 

 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela