trottast.blogg.se

Utvecklingar och invecklingar av sådant som inte ryms på twitter.

Att införa nya metoder/verktyg/idéer

Publicerad 2014-05-31 20:21:00 i Allmänt,

För att förtydliga en käpphäst som verkar uppröra somliga. Alla som jobbar i skolan är ansvariga för att säkra att eleverna får den bästa möjliga utbildningen. Det gör vi inte genom att gissa oss till vad som är en bra metod! Den som gissar och utsätter eleverna för vad hen TROR är en bra metod har faktiskt ingenting alls i skolans värld att göra.

 

 

Att inför en ny metod:

 

Fel sätt:

1.     Jag har en bra metod och testar den ett år i en klass.

2.     Eleverna och jag hade kul och jag bedömer att de lärt sig mer.

3.     Slutsats: Min metod är bra – alla borde använda den.

 

 

Ett, någorlunda rätt sätt:

 

1.     Tänk över varför du tror att din nya metod är bättre än den gamla.

2.     Skriv ned vilka fördelar du tror att din metod har.

3.     Tänk över hur du ska kunna mäta att din metod har dessa effekter.

4.     Gör klart en utvärdering INNAN du sjösätter till experiment. Det är MYCKET viktigt att den är saklig och att du redan innan du börjar har koll på hur resultatet ska tolkas. Exakt vilka utvärderingsresultat betyder att du är att ha lyckats? Lägg tid på det här!

5.     Se till att du har en referensgrupp. Det vill säga en motsvarande grupp där du arbetar på det gamla sättet för att kunna jämföra resultat.

6.     Begränsa ditt experiment i tid. Du jobbar med barn/ungdomar som har rätt till en bra utbildning. En termin är på tok för lång tid att kasta bort på ett försök. Ett moment/ett par veckor är rimligt till att börja med.

7.     När ditt försök är klart. Utvärdera med den utvärdering du gjorde i punkt fyra. Enbart den! Tänk på att du nu är färgad av att du tror att det här fungerar och att det var roligt att testa. Det är därför extremt viktigt att du har lagt tid på punkt fyra. Annars kommer du att lägga in känslor, tro och önskemål som inte nödvändigtvis stämmer med verkligheten.

Konkret: Har gruppen med den nya metoden bättre kunskaper än gruppen som du testade att jobba ”vanligt” med? Om inte modifiera din metod och testa den igen. Dock inte på samma grupp! Den gruppen har nu rätt till ”säker” utbildning.

8.     Har du bättre resultat än i referensgruppen? Grattis du är kanske något på spåret. Testa nästa moment på den tidigare referensgruppen och använd ursprunggruppen som referensgrupp och börja om.

9.     Verkar det fortfarande fungera? Dokumentera din metod och låt en kollega testa den (fortfarande under kortare tid) och be hen hjälpa till att leta fel i din utvärdering. Du kan ha missat viktiga aspekter!

10. Verkar det fortfarande fungera. Okej då testar vi på ett större moment. Kanske en halv termin och glömmer inte att sakligt utvärdera. Fortfarande är ”tron” att det fungerar den stora faran som faktiskt kan leda till katastrof för elever.

11. Gick det bra igen. Grattis du är nog något på spåren. Låt andra ta del av din metod och se om de får samma resultat.

 

 

Är det tydligt nog?

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela