trottast.blogg.se

Utvecklingar och invecklingar av sådant som inte ryms på twitter.

FAQ

Publicerad 2014-05-27 15:06:00 i Allmänt,

Varför är du anonym?

Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att få jobb och löneutveckling om man har ”obekväma åsikter”. Jag har valt att flaxa runt lite och har därför ingen fast anställning – det betyder att jag kan bränna mig rätt ordentligt. Samtidigt anser jag mig ha tankar och åsikter som är värda att föra fram.

Jag har vid FLERA tillfällen sett kollegor lämna sina jobb på grund av att de uttryckt avvikande åsikter. I en del fall har de medvetet manipulerats bort, i andra fall har de pressats bort genom ren mobbning vid tjänstefördelning och schemaläggning. Att en arbetsgivare skulle göra en en så kallad googling (jo, så avancerad IT klarar de flesta arbetsgivare inom skolan än så länge) och se att jag är öppet kritisk mot delar av skolväsendet och därmed avstå från en anställning finner jag alls inte otroligt.

Visst hävdar många att de älskar avvikande röster och tycker att dialog är bra men man behöver inte hänga länge på twitter innan man märker att blockeraknappen används tämligen flitigt. Inte minst av personer som "älskar avvikande åsikter och debatt". 

 

Är du ett troll?

Nej.

 

Men du är ju anonym!

Ja. Se ovan!

 

Men du provocerar ju och säger emot.

 Ja – det är inte att vara ett troll.

 

Varför är du mot datorer och surfplattor i skolan?

Det är jag inte.

 

Är du för katederundervisning?

Du får döpa din undervisning efter precis vilken möbel du vill. Så länge den garanterar att eleverna får en bred och fungerande bildning så bryr jag mig inte.

Men jag vill gärna ha ett bord av något slag att lägga mina saker på medan jag undervisar.

 

Måste allt som lärare gör ha stöd i vetenskapen?

 Nej, men om man använder metoder eller material som man inte har stöd för att de fungerar måste man själv jobba vetenskapligt och förutsättningslöst utvärdera. Man experimenterar inte på andras barn. Vare sig medicinskt eller pedagogiskt!

Man kan säga så här: Alla lärare måste arbeta vetenskapligt.

 Se Att införa nya metoder/verktyg/idéer för en mer utförlig beskrivning.

 

Var står du politiskt?

Dra dina egna slutsatser.

 

Är du mot facklig kamp?

Absolut inte.

 

Men du kritiserar ju Lärarförbundet och Lärarnas riksfördbund.


Ja, just för att de inte ägnar sig åt facklig kamp.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela