trottast.blogg.se

Utvecklingar och invecklingar av sådant som inte ryms på twitter.

Sommarlov. Äntligen tid att fortbilda sig?

Publicerad 2014-07-13 18:33:00 i Allmänt,

Sedan 1938 - Inte ens i hundra år har vi haft semesterlagstiftning.

 

Senast idag (juli 2014) för jag samtal på twitter med folk som på fullaste allvar menar att det inte finns något osolidariskt med att fortbilda sig på sommarlovet – så länge det inte är beordrat.

 

Är det jag som är en idiot i detta (Det har hänt att jag tänkt fel)? Rätta mig gärna!

Men hur stort svek är det inte mot kollegor att lägga ribban där?

Ökar eller minskar lönen för de jobbar på loven?

Är frågan "Är du intresserad av skolan och läser på även under din fritid?" Berättigad på en anställningsintervju?

Hur många skolledare drömmer inte om lärare som jobbar på loven. Lärare som är så intresserade av skolan att till och med utnyttjar semestern till att fortbilda sig.  Givetvis har sådan lärare en bättre arbetsmarknad och får bättre lön!

Så, alla ni som vilar på lovet - vet att det kan få konsekvenser. Det har de inte fullt så lata, eller som de föredrar kallar sig själva "skolintresserade", bestämt. Och de tycker inte att det är osolidariskt att jobba utan lön.

 

Vi har ju som bekant ingen solidaritet i kåren. Det kan man få bekräftat här: http://www.skrivunder.com/larare_mot_avskedandet_av_per_kornhall  

 

Våra så kallade fackföreningar skulle aldrig lägga sig i en sådan sak (ryggradslösa är bara förnamnet) så länge det inte var ett beordrat krav. Så det är väl fåfängt att hoppas att någon annan ska brys sig. 

 

Kvar att hoppas på? Att det finns kollegor med det minsta ryggrad som markerar för svikarna att det inte är okej att normen blir att jobba gratis. De böcker du behöver läsa för att bli bra eller bättre på ditt jobb ska du få arbetstid att läsa.

 

Finns den ryggraden?

 

Nix. 1937 here we come!

 

Tillägg 14/7

 

Jag har tydligen fel enligt många – vilket är helt i sin ordning. Dock har diskussionen om detta ämne varit bland det mest surrealistiska jag varit med om. Så jag tar mig friheten att raljera lite (Näthat! Troll!) för att argumenten för att jag har fel har varit så jäkla kul och annorlunda.

 

Argumenten kan kännas liiite tunna men jag har fel för att:

 

a)    Det finns ingen solklar gräns för vad som är arbetsrelaterat (vilket jag aldrig påstått eller en ens är relevant).

b)   Jag har inte att göra med om någon vill jobba på lovet . (Därmed basta!)

c)    Jag vill förbjuda folk att jobba på lovet (halmgubbe)

d)   Zlatan tränade minsann fotboll på fritiden. 

e)    Det är en ickefråga.

f)     Min man hinner både umgås med vänner och läsa pedagogisk litteratur.

g)    Att twittra är också att jobba så då borde den här diskussionen inte föras nu. (Nej, det är verkligen inkonsekvent av mig. Jag borde väntat tills den schemalagda twittertiden i höst).

h)   "Enligt min egene definition av solidaritet är det osolidariskt att kalla folk osolidariska". (Bara så att ni vet)

i)     Enligt dig är det inte jag som bestämmer vad jag läser (Nej, just det… Mina åsikter är ju, som vanligt, lag.)

j)     Åker man till Almedalen obetalt så är det i så fall osolidariskt.

k)    Ingen skolledare förväntar sig gratisjobb – för det gör inte jag. (Tur att alla skolledare är kloner)

l)     Svensklärare borde i så fall inte läsa på sommaren.(Fast på frågan det fanns schemalagd tid för svensklärare att läsa så var svaret att det inte är en arbetsuppgift att läsa.)

m)  En undersökning visar att i USA är många oengagerade på sitt jobb.

 

Slutsats av det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela